Laseroterapia

Laseroterapia punktowa jest bardzo popularną metodą fizykalną w Polsce.

Czym jest rehabilitacja laserem punktowym?

Światłolecznictwo jest obecnie powszechnie stosowaną metodą walki z bólem. Naświetlanie laserem pomaga przyspieszyć regenerację komórek oraz ma leczniczy wpływ na wiele jednostek chorobowych. Jednym z bardzo popularnych zabiegów światłoleczniczych jest laseroterapia punktowa.
Ukierunkowanie wiązki lasera o odpowiednio dobranych przez fizjoterapeutę parametrach na bolące miejsce czy schorzenie powoduje wywołanie pożądanych zmian w metabolizmie poszczególnych komórek oraz ma lecznicze działanie na całe tkanki.
Laseroterapia punktowa skutecznie przeciwdziała bólowi w przypadku występowania: zmian zwyrodnieniowych, zmian kostnych (np. ostroga piętowa), nerwobóli lub mięśniobóli czy tzw. zespołu przeciążenia narządu ruchu (np. zespół bolesnego barku, łokieć tenisisty, cieśń nadgarstka).
Laseroterapia punktowa wykazuje największą skuteczność, gdy jest stosowana w serii po 10 naświetleń.
Laseroterapia punktowa wykonywana jest na małych obszarach objętych schorzeniem. Główną jej zaletą jest możliwość skierowania promieniowania laserowego bezpośrednio na dany punkt lub punkty, które są kluczowe przy leczeniu danej dolegliwości.

Laseroterapię punktową wykonuje się za pomocą specjalnej sondy połączonej z aparatem. Fizjoterapeuta przez cały czas trwania zabiegu ręcznie prowadzi sondę po leczonym obszarze. Zanim jednak laseroterapia się rozpocznie pacjent otrzymuje od fizjoterapeuty specjalne okulary, które mają na celu ochronę narządu wzroku. W laseroterapii punktowej zabieg zazwyczaj wykonuje się metodą kontaktową. Fizjoterapeuta przykłada sondę bezpośrednio na skórę w odpowiednie miejsca.

Dawka promieniowania, czas ekspozycji oraz częstotliwość zabiegów dostosowuje się indywidualnie do każdego pacjenta w zależności od schorzenia, stadium oraz okolicy poddawanej zabiegowi.

WSKAZANIA DO ZASTOSOWANIA LASEROTERAPII PUNKTOWEJ TO:

• Zmiany zapalne, np. zapalenie zatok przynosowych;
  • Zmiany zwyrodnieniowe;
  • Choroby o podłożu reumatycznym;
  • Leczenie blizn i ran pooperacyjnych;
  • Zmiany kostne, np. ostroga piętowa;
  • Stany pourazowe (zwichnięcia, złamania, skręcenia itp.);
  • Owrzodzenia;
  • Zespół cieśni nadgarstka;
  • Odleżyny;
  • Choroba Raynaud’a;
  • Łysienie plackowate;
  • Rwa kulszowa;
  • Łokieć tenisisty;
  • Poparzenia prądem elektrycznym we wczesnej fazie.

PRZECIWWSKAZANIAMI DO STOSOWANIA LASEROTERAPII PUNKTOWEJ SĄ:

• Ciąża;
  • Obecność elementów metalowych w okolicy poddawanej zabiegowi;
  • Rozrusznik serca;
  • Ostre infekcje i stany gorączkowe;
  • Nowotwory;
  • Nadwrażliwość na światło lub przyjmowanie preparatów fotouczulających;
  • Zaburzenia w obrębie układu hormonalnego (np. nadczynność tarczycy);
  • Nieleczone schorzenia układu krwionośnego;