Regulaminy Podmiotu Leczniczego

Regulamin organizacyjny podmiotu wykonującego działalność leczniczą


Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital
I. Firma podmiotu.
II. Cele i zadania podmiotu.
III. Struktura organizacyjna.
IV. Rodzaj działalności leczniczej.
V. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych.
VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych.
VIII. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
IX. Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej.
X. Organizacja procesu udzielenia świadczeń w przypadku pobierania opłat.
XI. Sposób kierowania komórkami organizacyjnymi.
XII. Postanowienia końcowe.
2
Podstawa prawna
Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych, w tym w szczególności:

  • ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1638 z późn. zm.) i aktów wykonawczych do tejże ustawy,
  • ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.).
    I. Firma podmiotu.
    Podmiot leczniczy prowadzony jest przez „Profithome sp. z o.o.” sp. k. z siedzibą w Warszawie adres: ul. Trakt Lubelski 153, 04-766 Warszawa.
    Księga rejestrowa nr 000000225550
    II. Cele i zadania podmiotu.
    Celem działalności podmiotu leczniczego jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań służących ratowaniu, przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykonywania.
    Do zadań w szczególności należy udzielanie przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii i rehabilitacji.
    III. Struktura organizacyjna.
    W skład podmiotu leczniczego wchodzi jeden Zakład Leczniczy: Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital.
    Jednostka organizacyjna: Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital ul. Kościuszki 2 lok. 3, 05-300 Minsk Mazowiecki
    Świadczenia zdrowotne udzielane są w następujących komórkach organizacyjnych:
    001 – Pracownia fizjoterapii 1310 Pracownia fizjoterapii
    Nie wyodrębnia się kierowników wymienionych komórek organizacyjnych. Funkcję kierownika każdej komórki organizacyjnej pełni Dyrektor tj. przedstawiciel podmiotu leczniczego.
    3
    IV. Rodzaj działalności leczniczej.
    3 – Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne
    W ramach podmiotu leczniczego udzielane są:
    a) Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w zakresie fizjoterapii takich jak:
    – fizykoterapia,
    – kinezyterapia,
    – masaż leczniczy,
    b) porady rehabilitacji
    V. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych.
    ul. Kościuszki 2 lok. 3, 05-300 Minsk Mazowiecki
    VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
    a) świadczenia udzielane są w Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital ul. Kościuszki 2 lok. 3, 05-300 Minsk Mazowiecki
    b) rejestracja pacjentów i udzielanie informacji odbywają się bezpośrednio w lokalizacji, telefonicznie oraz za pomocą poczty elektronicznej,
    c) rejestracja pacjentów odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00.
    d) Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital nie udziela bezpłatnych świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia.
    e) Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w ramach specjalistycznej opieki ambulatoryjnej – wykonywane są w komórkach organizacyjnych.
    Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w ramach specjalistycznej opieki ambulatoryjnej. Świadczenia wykonywane są w komórkach organizacyjnych.
    Specjalistyczna opieka ambulatoryjna.
    a) przyjęcia fizjoterapeutów odbywają się w poradniach,
    b) przyjęcia do fizjoterapeutów odbywają się na podstawie wcześniej umówionej wizyty lub w dniu zgłoszenia o ile istnieje taka możliwość,
    c) przed przyjęciem pacjent przedstawia aktualny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość,
    d) poradnia i gabinet czynne są w godzinach 10 – 18 od poniedziałku do piątku.
    4
    Prawa i obowiązki pacjenta.
  1. W czasie korzystania ze świadczeń zdrowotne w Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital pacjent ma prawo do:
    a) poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel,
    b) świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
    c) rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
    d) wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach leczniczych
    e) rezygnacji ze świadczeń zdrowotnych na własne żądanie i uzyskania od fizjoterapeuty informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia
    f) wskazania osoby lub instytucji, przedstawiciela ustawowego lub faktycznego, którą placówka jest zobowiązana powiadomić w razie pogorszenia się stanu, powodującego zagrożenie życia lub w razie śmierci
    g) ochrony danych osobowych.
    2) Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika jednostki.
    3) Kierownik zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
    4) Do obowiązków pacjenta należy:
  • przestrzeganie regulaminu,
  • przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie jednostki,
  • przestrzeganie higieny osobistej,
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż.,
  • przestrzeganie zaleceń personelu,
    5) Pacjent jest odpowiedzialny za rzeczy oddane jemu do użytku na czas pobytu w placówce. Za szkody powstałe z winy pacjenta odpowiedzialność będzie ponosił pacjent, który wyrządził szkodę.
    6) Pacjentowi nie wolno obsługiwać samowolnie aparatury i urządzeń stanowiących wyposażenie placówki.
    7) Pacjent, który uległ nieszczęśliwemu wypadkowi podczas pobytu w placówce winien ten fakt niezwłocznie zgłosić fizjoterapeucie, który zbada pacjenta, a wynik wpisze do indywidualnej historii choroby.
    8) Pacjent powinien zapoznać się z zakresem swoich praw i obowiązków i odpowiednio je stosować.
    5
    Przepisy porządkowe dla osób towarzyszących
    Osoby towarzyszące obowiązane są:
    a. stosować się do poleceń i wskazówek personelu medycznego,
    b. włożyć odzież ochronną i ewentualnie obuwie ochronne na żądanie personelu,
    c. zachowywać się kulturalnie w czasie pobytu,
    d. nie dostarczać pacjentom alkoholu lub innych substancji odurzających oraz innych artykułów, które zostały zabronione przez fizjoterapeutę,
    e. nie palić tytoniu, nie spożywać alkoholu i innych substancji odurzających.
    Opis, wynik badania pacjenta oraz udostępnianie dokumentacji medycznej.
  1. Opis/wynik badania jest udostępniany osobiście pacjentowi, osobie przez niego upoważnionej .
  2. Wynik/opis może zostać za zgodą pacjenta wysłany pocztą na adres wskazany w dokumentacji medycznej lub pisemnym upoważnieniu za pocztowym potwierdzeniem wysłania.
  3. Dokumentacja medyczna, jej kopia lub odpis wydawana jest niezwłocznie, nie najpóźniej niż 14 dni roboczych, osobiście pacjentowi, osobie przez niego upoważnionej. Może również zostać wysłana pocztą na adres wskazany przez pacjenta za pocztowym potwierdzeniem wysłania.
    Postanowienia końcowe – prawa pacjenta
  4. Zakład zapewnia ochronę danych osobowych pacjenta zgodnie z przepisami aktualnie obowiązujących przepisów prawa. W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych zaleca się kontakt z Dyrektorem placówki.
  5. Zastrzeżenia, skargi i wnioski dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych można składać na piśmie lub osobiście w Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital ul. Kościuszki 2 lok. 3, 05-300 Minsk Mazowiecki , za pomocą poczty elektronicznej na adres: recepcja@pronatureclinic.pl
    VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych.
    Do zadań komórek organizacyjnych należą w szczególności:
    – prowadzenie porad specjalistycznych, diagnostyki i zabiegów fizjoterapeutycznych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
    – zapewnienie pacjentom kompleksowej ambulatoryjnej opieki medycznej,
    – zapewnienie prawidłowej i ścisłej współpracy z innymi podmiotami medycznymi ,
    6
    – przeprowadzanie konsultacji fizjoterapeutycznych oraz prowadzenie stosownej rehabilitacji, w tym uczestniczenie w procesie rehabilitacji tych pacjentów,
    – dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego,
    – działanie na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału pracowniczego,
    – podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu medycznego,
    – systematyczne wprowadzanie standardów postępowania w poszczególnych jednostkach chorobowych oraz podnoszenie jakości opieki medycznej,
    – przestrzeganie praw pacjenta określonych w karcie praw i obowiązków pacjenta,
    – prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
    – współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie obowiązków administracyjno-
    – organizacyjnych oraz finansowych,
    – prowadzenie wymagalnych rejestrów medycznych,
    – realizowanie obowiązków nałożonych aktami wewnętrznymi obowiązującymi w placówce,
    – przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji,
    – realizacja innych zadań wskazanych przez Dyrektora jednostki organizacyjnej.
    VIII. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
    W realizacji swoich zadań jednostki organizacyjne mogą współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi, instytucjami ubezpieczeniowymi i innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.
  6. Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
  7. Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.
  8. Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
  9. IX. Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej.
  10. Dokumentację medyczną udostępnia się pacjentowi lub upoważnionej przez niego osobie na podstawie pisemnego wniosku dostępnego w zakładzie leczniczym.
    7
  11. Pacjent lub upoważniona osoba określa we wniosku, w jakim zakresie prosi o udostępnienie dokumentacji:
    a. wyłącznie do wglądu,
    b. w postaci kserokopii,
    c. w postaci odpisu,
    d. w postaci uwierzytelnionej kserokopii,
    e. przesłania drogą elektroniczną na wskazany przez pacjenta adres e-mail,
    f. na elektronicznym nośniku danych.
  12. Pacjent lub upoważniona przez niego osoba określa, czy chce całość dokumentacji medycznej czy jej część, wówczas określa, w jakim zakresie wnosi o udostępnienie dokumentacji medycznej.
  13. Obecnie Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital nie pobiera opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentom, osobom przez nich upoważnionym, lekarzom kierującym oraz podmiotom i instytucjom uprawnionym.
  14. Udostępnienie danych przez zakład leczniczy następuje niezwłocznie nie dłużej niż 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jej udostępnienie.
  15. Wgląd do dokumentacji medycznej w placówce jest zwolniony z wszelkich opłat.
  16. Odebranie kopii, kserokopii, odpisów dokumentacji medycznej następuje osobiście przez pacjenta lub upoważnioną przez niego osobę w zakładzie.
    X. Organizacja procesu udzielenia świadczeń w przypadku pobierania opłat.
  17. W przypadku świadczenia zdrowotnego odpłatnego, pacjent przed rozpoczęciem udzielania tego świadczenia ma prawo poznać jego cenę.
  18. Świadczenia zdrowotne odpłatne mogą być realizowane na podstawie umowy z innym podmiotem, w tym towarzystwem ubezpieczeniowym lub w ramach indywidualnego rozliczenia z pacjentem.
  19. W przypadku świadczeń odpłatnych finansowanych indywidualnie, pacjent ma możliwość uregulowania należności za usługę przed jej rozpoczęciem lub niezwłocznie po jej zakończeniu.
  20. Zapłata za wykonane odpłatne świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową za pokwitowaniem, przy użyciu terminala płatniczego lub przelewem na wskazany rachunek bankowy.
  21. Każda indywidualna wpłata pacjenta musi zostać wprowadzona przez pracownika do kasy fiskalnej, a pacjent musi otrzymać paragon fiskalny.
    8
  22. Na życzenie pacjenta, każdorazowo za zrealizowanie odpłatnego świadczenia zdrowotnego, wystawiana jest faktura, wówczas pacjent zamiast paragonu fiskalnego otrzymuje fakturę.
  23. Organizacja procesu udzielania świadczenia zdrowotnego odpłatnego jest tożsama z organizacją opisaną w rozdziale VI – pacjent ma te same prawa i obowiązki oraz zakres i rodzaj udzielanych świadczeń medycznych.
    XI. Sposób kierowania jednostkami/komórkami organizacyjnymi.
  24. Do zakresu obowiązków Zarządu należy w szczególności:
    a) sprawowanie kierownictwa i nadzoru nad działalnością podmiotu oraz ochrona jego interesów i mienia,
    b) opracowywanie planów finansowych i inwestycyjnych,
    c) organizowanie pracy oraz zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy,
    d) powoływanie zespołów doradczych i komisji problemowych,
    e) przestrzeganie zasad racjonalnego gospodarowania oraz stosowania rachunku ekonomicznego,
    f) wydawanie zarządzeń, decyzji oraz podejmowanie innych niezbędnych działań wchodzących w zakres bieżącego zarządzania,
    g) nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
    h) współpraca z organami samorządów zawodowych, związków zawodowych i organizacji społecznych.
  25. Do zakresu obowiązków Dyrektora jednostki organizacyjnej należy w szczególności:
    a) podejmowanie decyzji wynikających z funkcji kierowania jednostką, w tym w sprawach wynikających ze stosunku pracy w odniesieniu do pracowników i zleceniobiorców oraz nadzór nad dyscypliną pracy,
    b) dbałość o dobór i racjonalne wykorzystanie kadry,
    c) ustalenie regulaminu porządkowego z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,
    d) nadzór nad poziomem udzielanych świadczeń zdrowotnych,
    e) działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
    f) nadzór nad gospodarką lekami,
    g) analiza i ocena potrzeb dotyczących wyposażenia w sprzęt i aparaturę.
    9
  26. Do zakresu obowiązków fizjoterapeuty należy w szczególności:
    a) wykonywanie powierzonych obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami, sztuką i posiadanymi umiejętnościami,
    b) prawidłowe i rzetelne prowadzenie dokumentacji medycznej
    c) przeprowadzenie konsultacji medycznej, badania i wywiadu z pacjentem zgodnie z zasadami sztuki
    a) kwalifikacja i wyznaczenie terminu wykonania świadczenia medycznego,
    b) przyjęcie pacjenta, otrzymanie pisemnej zgody na wykonanie świadczenia medycznego, przeprowadzenie planowanej procedury lub procedur, przygotowanie opisu/wypisu pacjenta z ustaleniem ewentualnej wizyty kontrolnej,
    c) konsultacja po wykonaniu świadczenia medycznego oraz wyznaczenie terminu dodatkowych wizyt lub usług medycznych związanych z prowadzonym leczeniem,
    d) ustalanie czynników ryzyka oraz zagrożeń dla zdrowia pacjenta i podejmowanie działań mających na celu ich eliminację lub ograniczenie,
    e) współpraca z pozostałym personelem medycznym,
    f) wykonywanie innych obowiązków zleconych przez Dyrektora.
    XII. Postanowienia końcowe.
  27. Regulamin organizacyjny ustala Zarząd Profithome sp. z o.o. sp.k.
  28. W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy prawa.
  29. Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go na wniosek pacjenta w Rejestracji.
  30. Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkim zatrudnionym w placówce Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital
    Przepisy końcowe
    Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem dzisiejszym

STRUKTURA ORGANIZACYJNA PODMIOTU LECZNICZEGO
PROFITHOME SP. Z O.O. SP.K.
Zarząd = Dyrektor
Zakład Leczniczy: Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital
Jednostka Organizacyjna: Pracownia Fizjoterapii
001 – 1310 Dział fizjoterapii

KARTA PRAW PACJENTA


CZĘŚĆ OGÓLNA
Dotyczy pacjentów: korzystających ze świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, korzystających z prywatnego sektora usług medycznych oraz innych niż ubezpieczeni.
PRAWA PACJENTA

  1. Prawo do ochrony zdrowia (art. 68 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.
    U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.)).
  2. Prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń – do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych jawnej procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń (art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89) zwanej dalej „ustawą o zakładach opieki zdrowotnej”; art. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty”; art. 18 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.
    U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej”; art. 21 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o diagnostyce laboratoryjnej”).
  3. Prawo do natychmiastowej pomocy medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia pacjenta (art. 7 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
    2
  4. Prawo do intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych (art. 19 ust. 1 pkt 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej; art. 36 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
  5. Prawo do umierania w spokoju i godności (art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  6. Prawo (pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego) do uzyskania przystępnej informacji od lekarza/specjalisty o: swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia, rokowaniu. Lekarz może być zwolniony z tego obowiązku wyłącznie na żądanie pacjenta. Lekarz może udzielać powyższych informacji, innym osobom tylko za zgodą pacjenta (art. 31 ust. 1 – 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty; art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  7. Prawo do wyrażania zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych, po uzyskania od lekarza odpowiedniej informacji. Jeżeli obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, zgoda pacjenta może być wyrażona ustnie albo nawet poprzez takie jego zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom medycznym (art. 32 ust. 1 i ust. 7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty; art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  8. Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody na zabieg operacyjny albo na zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta (art. 34 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
  9. Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody (a w przypadku niemożności wyrażenia zgody w powyższej formie, za równoważne uważa się wyrażenie zgody ustnie złożonej w obecności dwóch świadków) na uczestnictwo w eksperymencie medycznym po uprzednim uzyskaniu informacji: o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia przedmiotowego eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium. W przypadku gdyby natychmiastowe przerwanie eksperymentu mogło spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia jego uczestnika, lekarz obowiązany jest go o tym poinformować (art. 24, art. 25 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
    3
  10. Prawo do wyrażenia dobrowolnie świadomej zgody w formie pisemnej na uczestnictwo w badaniu klinicznym (a w przypadku niemożności wyrażenia zgody w powyższej formie, za równoważne uważa się wyrażenie zgody ustnie złożonej w obecności, co najmniej dwóch świadków), po wcześniejszym przekazaniu informacji dotyczących istoty, znaczenia, skutków i ryzyka związanego z badaniem klinicznym. Uczestnik badania klinicznego może w każdej chwili bez szkody dla siebie wycofać się z badania klinicznego (art. 37 b ust. 2 pkt 2, art. 37 f ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.) zwanej dalej „prawem farmaceutycznym”).
  11. Prawo do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek i narządów oraz cofnięcia tego sprzeciwu w każdym czasie (art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 169, poz. 1411) zwanej dalej „ustawą o transplantacji”).
  12. Prawo do pomieszczenia i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia pacjenta w zakładach opieki zdrowotnej przeznaczonych dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  13. Prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta w zakładach opieki zdrowotnej (art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  14. Prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz w zakładach opieki zdrowotnej. Jednakże kontakt osobisty może zostać ograniczony w przypadku zagrożenia epidemicznego lub ze względu na warunki przebywania innych osób chorych w szpitalu. Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub upoważniony lekarz może ograniczyć prawo do kontaktu osobistego z osobami z zewnątrz, w tym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta (art. 19 ust. 3 pkt 2 i art. 19 ust. 5 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  15. Prawo do opieki duszpasterskiej w zakładach opieki zdrowotnej (art. 19 ust. 3 pkt 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
    4
  16. Prawo do wskazania osoby lub instytucji, którą zakład opieki zdrowotnej obowiązany jest niezwłocznie powiadomić w razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia lub w razie śmierci pacjenta (art. 20 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  17. Prawo do wypisania ze szpitala, gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia w szpitalu bądź na własne żądanie – w takiej sytuacji pacjent ma prawo do informacji o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w szpitalu. Przy wypisie pacjent ma prawo do otrzymania oryginału oraz jednej kopii Karty Informacyjnej z Leczenia Szpitalnego z podaniem rozpoznania w języku polskim (art. 22 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, § 16 ust. 1, ust 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 247, poz. 1819) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie dokumentacji medycznej”).
  18. Prawo do wyrażenia osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego sprzeciwu na wykonanie sekcji zwłok w zakładach opieki zdrowotnej (art. 24 ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  19. Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej, a w razie śmierci – osoby przez pacjenta upoważnionej do uzyskania dokumentacji w przypadku jego zgonu w formie m.in.: wglądu w zakładzie opieki zdrowotnej lub poprzez odpłatne sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii (art. 18 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej; § 52 rozporządzenia w sprawie dokumentacji medycznej).
  20. Prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (art. 27 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.); art. 18 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej; § 52 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentacji medycznej).
  21. Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem uzyskanych przez personel medyczny w związku z wykonywaniem zawodu z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa (art. 40 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty; art. 21 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej; art. 29 ustawy o diagnostyce laboratoryjnej).
    5
  22. Prawo do przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie zakładów opieki zdrowotnej przeznaczonych dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych (art. 19b ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
  23. Prawo do uzyskania od lekarza i lekarza dentysty informacji o realnej możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej, jeżeli lekarz odmówił udzielenia świadczenia (art. 38 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
  24. Prawo do otrzymania od farmaceuty w przypadku nagłego zagrożenia zdrowia lub życia bez recepty lekarskiej produktu leczniczego zastrzeżonego do wydawania na receptę w najmniejszym terapeutycznym opakowaniu z wyłączeniem środków odurzających, substancji psychotropowych i prekursorów grupy I-R (art. 96 ust. 2 prawa farmaceutycznego).
  25. Prawo do dostępu do informacji o prawach pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej. Pielęgniarka, położna ma obowiązek poinformować pacjenta o jego prawach. (art. 19 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej; art. 20 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej).
  26. Prawo do złożenia skargi na lekarza i lekarza dentystę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza (art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158, z późn. zm.)).
  27. Prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej (art. 38 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 91, poz. 178, z późn. zm.)).
  28. Prawo do złożenia skargi na diagnostę laboratoryjnego do rzecznika dyscyplinarnego w Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub przepisami dotyczącymi wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej (art. 56 ust. 1 ustawy o diagnostyce laboratoryjnej).
    6
    PRAWA DZIECKA
    W TRAKCIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
    Jako pacjent poniżej 18 roku życia masz prawo do korzystania z większości praw przysługujących osobom dorosłym w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem uprawnień Twoich rodziców lub opiekunów i z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z Twojego wieku.
    JAKO PACJENT PONIŻEJ 18 ROKU ŻYCIA MASZ PRAWO DO:
  29. Świadczeń opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie określonych dla osób dorosłych jednakże po wyrażeniu zgody Twojego przedstawiciela ustawowego
  30. Jeżeli jesteś małoletnim powyżej lat szesnastu fizjoterapeuta ma obowiązek udzielić Ci informacji w zakresie i w formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu Twojego procesu diagnostycznego lub terapeutycznego, ponadto masz prawo do wyrażenia swojego zdania
  31. Jeżeli jesteś małoletnim powyżej lat szesnastu fizjoterapeuta ma obowiązek udzielić Ci przystępnej informacji o Twoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
  32. Jeżeli jesteś małoletnim powyżej lat szesnastu wymagana jest również (obok zgody Twojego przedstawiciela ustawowego) Twoja zgoda na wykonanie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego.
    Ponadto, jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, może:
    ● zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki;
    ● złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta;
    ● zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, a także przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych– jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;
    ● skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;
    ● złożyć skargę do świadczeniodawcy;
    7
    Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi. Nie rozpatruje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
    Szczegółowych informacji o prawach pacjenta udziela:
    Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
    W Warszawa e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
    Bezpłatna infolinia: 800 190 590
    Podstawa prawna:
    1) Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.);
    2) ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89);
    3) ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.);
    4) ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.);
    5) ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.);
    6) ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.);
    7) ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 169, poz. 1411);
    8) ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.);
    9) ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z późn. zm.);
    10) ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158, z późn. zm.);
    11) ustawa z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 91, poz. 178, z późn. zm.);
    12) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.);
    13) rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 247, poz. 1819);
    14) rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 23 sierpnia 1995 r. w sprawie sposobu stosowania przymusu bezpośredniego (Dz. U. Nr 103, poz. 514);
    15) rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 4 sierpnia 1995 r. w sprawie wykazu świadczeń zdrowotnych wymagających odrębnej zgody pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (Dz. U. Nr 100, poz. 503);
    16) rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 197, poz. 1643);

PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA


Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
PACEJNT MA PRAWO DO:
⦁ świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
⦁ informacji o swoim stanie zdrowia,
⦁ zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia,
⦁ wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
⦁ zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
⦁ poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
⦁ dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
⦁ zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia fizjoterapeuty,
⦁ poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
OBOWIĄZKI PACJENTA:
Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym, a w szczególności:
⦁ stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych,
⦁ odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala,
⦁ stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym,
⦁ szanować mienie Pro’Nature Clinic, utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu,
⦁ przestrzegać zasad higieny osobistej,
⦁ przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych,
⦁ przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających,
⦁ przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym,
Pacjent jest obowiązany udzielać w trakcie wywiadu rehabilitacyjnego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielenia nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.
Prawa pacjenta oraz zasady funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta
wynikają z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta.
Szczegółowych informacji o prawach pacjenta udziela:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
W Warszawa e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
Bezpłatna infolinia: 800 190 590
PODSTAWY PRAWNE:
Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2014 r., poz. 1182 z późn. zm),
Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz. U. 2012.159 j.t. z poźn. zm.),
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 618),
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2014 r., poz. 177

PROCEDURA UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ


PRO’ NATURE CENTRUM ZDROWIA REWITAL

  1. Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością spółki Profithome sp. z o.o. sp.k.
  2. Pacjent jest informowany o przysługujących ma prawach, w tym o prawie do dokumentacji medycznej.
  3. Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie
  4. poufności i ochrony danych osobowych i na podstawie decyzji Dyrektora.
  5. Placówka ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną na żądanie:
    a. pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości lub innego dokumentu urzędowego ze zdjęciem i przedstawieniu stosownych dokumentów umocowujących przedstawicielstwo,
    b. osobie upoważnionej przez pacjenta po uprzednim okazaniu upoważnienia notarialnego lub w obecności pracownika Pro’ Nature Centrum Zdrowia Rewital, który poświadcza fakt złożenia w jego obecności podpisu upoważniającego,
    c. upoważnionym organom.
  6. Po śmierci pacjenta, prawo do wglądu w dokumentację medyczną lub uzyskanie kopii dokumentacji medycznej ma wyłącznie osoba upoważniona przez pacjenta za jego życia, w sposób określony jak w pkt. 4 a i b powyżej.
  7. Dokumentacja medyczna jest udostępniana do wglądu na terenie placówki na wniosek:
    a. pacjenta, którego ona dotyczy po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości lub innego dokumentu urzędowego ze zdjęciem,
    b. przedstawiciela ustawowego pacjenta lub osoby przez niego upoważnionej po przedstawieniu stosownych dokumentów umocowujących przedstawicielstwo, a co do osoby upoważnionej po uprzednim okazaniu upoważnienia notarialnego,
    c. osoby upoważnionej przez pacjenta w razie jego śmierci, po uprzednim okazaniu upoważnienia notarialnego lub w obecności pracownika Centrum Medycznego, który poświadcza fakt złożenia w jego obecności podpisu upoważniającego.
  8. Udostępnianie dokumentacji medycznej do wglądu na terenie placówki, po uprzednim uzgodnieniu terminu jest bezpłatne.
  9. Dokumentację udostępnia się również w formie wyciągów, odpisów lub kopii.
  10. Udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii w Centrum Medycznym jest nieodpłatne.
  11. Dokumentacja może też być przesłana pocztą (przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru) na wskazany adres:
    a. dla osób fizycznych koszt przesyłki pobierany jest za zaliczeniem pocztowym w momencie odbioru przesyłki wg obowiązujących przepisów – przesyłka pobraniowa, b) dla instytucji opłata za kserokopie dokumentacji medycznej oraz opłata z tytułu kosztów przesyłki wskazana jest na w fakturze, płatnej w terminie 14 dni (list polecony). Faktura przesłana jest wraz z dokumentacją.
  12. Dokumentacja wysyłana pocztą jest zapakowana w dwie koperty. Koperta wewnętrzna jest opatrzona napisem „Dokumentacja Medyczna”, w kopercie zewnętrznej znajduje się faktura (dotyczy instytucji pkt. 10b) za wykonanie kserokopii., kopia pozostaje w archiwum.
  13. Oryginał dokumentacji wydawany jest tylko i wyłącznie na prośbę uprawnionych organów w związku z prowadzeniem sprawy przez organy państwowe.
  14. Każdorazowo wydanie oryginałów dokumentacji medycznej musi zostać potwierdzone pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu dokumentacji po jej wykorzystaniu z podaniem przybliżonej daty zwrotu dokumentacji (załącznik nr 1 do procedury).
  15. Pokwitowanie odbioru powinno zawierać dane osoby przekazującej dokumentację, dane osoby odbierającej dokumentację, datę przekazania dokumentacji, jakiemu organowi została ona przekazana (ewentualnie numer sprawy itp.), przybliżoną datę zwrotu dokumentacji oraz podpisy osoby przekazującej oraz odbierającej.
  16. Pokwitowanie umieszczamy w karcie zbiorczej danego pacjenta. Dodatkowo wykonujemy scan pokwitowania i przechowujemy w dokumentacji elektronicznej placówki oraz przesyłamy drogą mailową do dyrektora medycznego oraz dyrektora biura zarządu spółki.
  17. W przypadku wydania oryginału dokumentacji upoważnionym organom w placówce należy pozostawić kserokopie dokumentacji wydanej lub jej pełny odpis, chyba , że zwłoka w jej wydaniu mogłaby narazić pacjenta na szkodę.
  18. W celu uzyskania kopii dokumentacji medycznej osoba zainteresowana – pacjent, osoba przez niego upoważniona, przedstawiciel ustawowy pacjenta a w przypadku zgonu pacjenta osoba przez niego upoważniona do uzyskiwania dokumentacji medycznej, występuje z pisemnym wnioskiem o sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii dokumentacji pacjenta (załącznik nr 2 do procedury).
  19. Do wniosku należy dołączyć pisemne upoważnienie do wydania dokumentacji medycznej w przypadku upoważnienia osoby innej niż wskazana w dokumentacji medycznej.
  20. Biuro przygotowuje dokumentację medyczną do udostępniania (sporządzanie wyciągów, odpisów, kopii). Kopie udostępnianych dokumentów podpisuje za zgodność z oryginałem upoważniony przez Dyrektora pracownik.
  21. Udostępnianie dokumentacji medycznej na zewnątrz placówki następuje na podstawie decyzji Dyrektora lub osoby przez niego upoważnionej.
  22. Odmowa wydania dokumentacji medycznej wymaga formy pisemnej i podania uzasadnienia odmowy.
  23. Pro; Nature Centrum Zdrowia Rewital przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
    a. dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon,
    b. dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana przez 22 lata,
    c. zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
    d. skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia;
    e. 30 lat od dnia jej sporządzenia w przypadku leczenia krwią i jej składnikami.
  24. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację Pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona może zwrócić się z prośbą do Dyrektora o wydanie oryginału historii choroby dopiero po upływie okresu przechowywania dokumentacji medycznej, lecz nie później niż do końca I kwartału roku następnego po tym okresie.
    Podstawy prawne:
  25. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2011r., nr 112, poz. 645)
  26. Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008r. (Dz.U. z
    2009r., nr 52, poz. 417 z późn. zm.)
  27. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010r. w sprawie rodzajów dokumentacji
    medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz.U. z 2015r., poz. 2069)
  28. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2015r., nr 101, poz.
    2135, 2281 z późn. zm.), (Dz.U. 2016r., poz. 195)
  29. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
    środków publicznych (Dz.U. 2015r., poz. 581 z późn. zm.)
    WZÓR:
    Wniosek o wydanie kopii dokumentacji medycznej
    I. Wnioskodawca:
  30. Imię i nazwisko: ………………………………………………………………………………………………………….
  31. Numer PESEL: ……………………………………………………………………………………………………………..
  32. Adres zamieszkania: ……………………………………………………………………………………………………
  33. Numer telefonu: …………………………………………………………………………………………………………
    II. Dane Pacjenta (proszę wypełnić tylko wówczas gdy wniosek składa inna osoba niż pacjent, którego dotyczy dokumentacja):
  34. Imię i nazwisko Pacjenta: ……………………………………………………………………………………………
  35. Numer PESEL/data urodzenia: …………………………………………………………………………………
  36. Imię i nazwisko Rodzica/Opiekuna prawnego ¹: ………………………………………………………….
  37. Nr dokumentu tożsamości ze zdjęciem Pacjenta/Rodzica/Opiekuna prawnego ²:
    ……………………………………………………………………………………………………
  38. Adres zamieszkania:
    ……………………………………………………………………………………………………………
  39. Telefon kontaktowy:
    ……………………………………………………………………………………………………………
    III. Prośba o wydanie dokumentacji medycznej ³:
    □ kopii dokumentacji medycznej (całość dokumentacji medycznej)
    □ kopii dokumentacji medycznej (wybrane fragmenty)
    □ wyciągów/

Wniosek o wydanie kopii dokumentacji medycznej


I. Wnioskodawca:

  1. Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………………………………………………………………….
  2. Numer PESEL: …………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. Adres zamieszkania: ………………………………………………………………………………………………………………….……
  4. Numer telefonu: ……………………………………………………………………………………………………………………….……
    II. Dane Pacjenta (proszę wypełnić tylko wówczas gdy wniosek składa inna osoba niż pacjent, którego dotyczy dokumentacja):
  5. Imię i nazwisko Pacjenta: ………………………………………………………………………………………………………
  6. Numer PESEL/data urodzenia: …………………………………………………………………………………………
  7. Imię i nazwisko Rodzica/Opiekuna prawnego ¹: …………………………………………………………………….
  8. Nr dokumentu tożsamości ze zdjęciem Pacjenta/Rodzica/Opiekuna prawnego ²:
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  9. Adres zamieszkania:
    ……………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………
  10. Telefon kontaktowy:
    ………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………
    III. Prośba o wydanie dokumentacji medycznej ³:
    □ kopii dokumentacji medycznej (całość dokumentacji medycznej)
    □ kopii dokumentacji medycznej (wybrane fragmenty)
    □ wyciągów/

INFORMACJA DLA PACJENTÓW W SPRAWIE PRZETWARZANIA DANYCH
w podmiocie:
Pro’Nature Clinic / Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital
Ul. Kościuszki 2 lok 3 05-300 Mińsk Mazowiecki
recepcja@pronatureclinic.pl
Szanowni Pacjenci,
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, PRO’NATURE CLINIC uprzejmie informuje, że: Trakt Lubelski 153, 04-766 Warszawa, następujące dane osobowe przekazane nam przez Pana/Panią w celu określenia możliwości oraz realizacji dla Pana/Pani usług kosmetologicznych, medycyny estetycznej tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, numer telefonu adres e-mail, wizerunek określenia możliwości oraz realizacji dla Pana/Pani świadczeń zdrowotnych tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, numer telefonu adres e-mail, numer PESEL ( w przypadku jego braku rodzaj i numer dokumentu tożsamości, w przypadku osoby małoletniej również dane opiekuna prawnego oraz dane o stanie Twojego zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń, wizerunek się z Panem/Panią w związku z umawianiem i potwierdzaniem daty i godziny wykonania usługi, świadczenia zdrowotnego własnych produktach i usługach. Ciebie dokumentację medyczną, która zawiera wszystkie informacje dotyczące stanu Twojego zdrowia oraz świadczeń. Jest to niezbędne dla postawienia diagnozy i prowadzenia w sposób właściwy Twojego procesu leczenia e fotografii lub filmu efektu przed i po zrealizowaniu usługi na danej części ciała w celu realizacji usługi: zabiegu kosmetycznego, medycyny estetycznej.
Wizerunek przetwarzamy na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora wyrażonego w art. 6 ust. 1 lit. f RODO, polegającego na obronie przed ewentualnymi roszczeniami klientów i wykazaniu, że usługa została wykonana w sposób prawidłowy
Podstawą przetwarzania wszystkich danych jest dobrowolna zgoda.
Przekazane przez Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres wymagany obowiązującymi przepisami prawa nie krócej jednak niż lat 20 od dnia ich zebrania w przypadku dokumentacji medycznej. Po upływie tego okresu dane osobowe zostaną trwale usunięte z systemów informatycznych a dane papierowe – trwale zniszczone
Posiadacie Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz danych przekazanych nam w celu realizacji usługi i opieki zdrowotnej. Posiadacie również Państwo prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych w trakcie wykonywania usługi może uniemożliwić administratorowi realizację niektórych z uprawnień. Dyspozycja taka nie będzie również skuteczna wobec danych niezbędnych do wykonania usługi lub danych, które administrator zobowiązany jest przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Posiadacie Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), gdy uznacie Państwo, iż przetwarzanie podanych przez Państwa danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.(RODO).
Podanie przez Państwa danych osobowych jest w pełni dobrowolne jednakże ich podanie jest warunkiem niezbędnym do realizacji dla Pana/Pani usługi/świadczenia zdrowotnego, a skutkiem ich niepodania będzie brak możliwości realizacji usługi/świadczenia zdrowotnego. Administrator świadcząc usługi z zakresu fizjoterapeutycznego jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji medycznej w sposób określony przepisami prawa, w tym do oznaczenia tożsamości pacjenta z wykorzystaniem jego danych osobowych w tym numeru PESEL.
Przekazane przez Państwa dane będą przetwarzane w zamkniętym systemie informatycznym, na serwerach stanowiących własność Administratora lub firm powiązanych osobowo lub kapitałowo z Administratorem a także serwerach dostawców oprogramowania wykorzystywanego w Pro’Nature Clinic / Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital oraz dostawców usług hostingowych. Do danych przetwarzanych w systemach informatycznych dostęp mają wyłącznie upoważnieni pracownicy i współpracownicy Pro’Nature Clinic / Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital .
Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być także: Pro’Nature Clinic / Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital w związku z wykonywaniem przez niego usług w szczególności : podmioty świadczące specjalistyczne usługi medyczne, kosmetyczne, wsparcie i utrzymanie infrastruktury IT, doradztwo prawne, obsługa finansowo-księgowa, oraz audytorzy weryfikujący zgodność i prawidłowość usług świadczonych przez Pro’Nature Clinic / Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital oraz podmiotów trzecich świadczących usługi jako wsparcie dla Pro’Nature Clinic /Pro’Nature Centrum Zdrowia Rewital , ów prawa
Ani my, ani żaden podmiot, któremu zostaną powierzone podane przez Państwa dane osobowe nie stosuje automatycznego profilowania w rozumieniu RODO ani nie podejmuje względem Państwa zautomatyzowanych decyzji opartych na profilowaniu.